"Ақмола облысы білім басқармасының Көкшетау қаласы бойынша білім бөлімінің жанындағы Көкшетау қаласының "Мерей" балабақшасы" мемлекеттік коммуналдық қазыналық кәсіпорын
Государственное коммунальное казенное предприятие "Детский сад "Мерей" города Кокшетау при отделе образования по городу Кокшетау управления образования Акмолинской области"

Ұйымдар тізімі

Галерея

Смотреть все>>>

Мектепалдындағы балалардың алдындағы қорқыныш

Құрметті ата-аналар!  Мен логопед  Анар Доскеновна  Садвакасова. Бүгін мен сізге балаларыңыздың сөйлеуін дамытудағы мектепке дейінгі проблемалар туралы айтқым келеді.

Баланың сөйлеуі оның жеке басының дамуында маңызды рөл атқарады. Сөйлеуді дамыту үшін үнемі жұмыс істеу керек. Бұл адамның туа біткен қабілеті емес, баланың дамуымен бірге біртіндеп қалыптасады. Баланың сөйлеуі еліктеу арқылы дамиды, сондықтан оның қалыптасуында ересектердің анық, жайбарақат, грамматикалық және фонетикалық тұрғыдан дұрыс сөйлеуі үлкен рөл атқарады.

Сөйлеуді меңгеру-күрделі, көпжақты психикалық процесс; оның пайда болуы және одан әрі дамуы көптеген факторларға байланысты. Бала қалыптасқан сөйлеумен туылмайды. Сөйлеу баланың миы, есту қабілеті, артикуляциялық аппараты белгілі бір даму деңгейіне жеткенде ғана қалыптаса бастайды. Мектеп жасына дейінгі балаларда сөйлеудің дыбыстық мәдениетін тәрбиелеуге үлкен көңіл бөлінеді.

Сөйлеу дыбыстары артикуляциялық органдардың қозғалыстарының күрделі кешені - кинема нәтижесінде пайда болады. Белгілі бір кинеманың дамуы оның болмауына байланысты айтылмайтын сөйлеу дыбыстарын игеруге мүмкіндік береді. Артикуляциялық аппарат мүшелерінің күші, жақсы қозғалғыштығы және сараланған жұмысы арқасында біз әртүрлі дыбыстарды оқшауланған және сөйлеу ағымында дұрыс айтамыз. Осылайша, сөйлеу дыбыстарын айту-бұл күрделі моторика.

Сөйлеу патологиясы (дыбысты айтудың бұзылуы) баланың қабілеттері мен әлеуметтік мүмкіндіктерін шектейді, оның бүкіл жеке басына әсер етеді, кейбір жағдайларда бұл ұжымнан бөлінудің себебі болып табылады. Сөйлеу кемістігінен ұялған бала тұйық, өз күштері мен мүмкіндіктеріне сенімсіз болады. Сөйлеу ақаулары көп жағдайда мектептегі үлгерімсіздіктің себебі болып табылады. Айтылымның кемшіліктері балалардағы фонематикалық процестердің дамуына әсер етеді, көп жағдайда фонематикалық есту, дыбыстық талдау зардап шегеді. Мектепте мұндай проблемалар туындаған кезде, Егер түзету жұмыстары уақытында жүргізілмесе, дыбыстардың нақты ауыстырулары болады.

Балалар қазірдің өзінде мектеп табалдырығы алдында тұр. Және олар дамыған сөйлеуді толық меңгеруі керек. Сөйлеудің жалпы мәдениеті, демек, баланың құрдастарымен және ересектермен қалыпты сөйлеу қарым – қатынасы, сауаттылықты сәтті меңгеру және мектепке түскеннен кейін мектеп бағдарламасын меңгеру дұрыс айтылудың уақтылы қалыптасуына байланысты.

Баланың сөйлеуді меңгеруі мінез-құлықты білуге, жоспарлауға және ерікті реттеуге ықпал етеді. Сөйлеу қабілеті жақсы және дамыған бала басқалармен оңай қарым-қатынас жасайды, ақпаратты оңай қабылдайды және қабылдайды, бұл әсіресе бала мектепке барғанда өте маңызды. Баланың ақыл-ой қабілеттерінің даму деңгейінің негізгі көрсеткіштерінің бірі оның сөйлеуінің байлығы деп санауға болады. Ересектер үшін бұл өте маңызды, сондықтан мектеп жасына дейінгі балалардың ақыл-ой және сөйлеу қабілеттерін қолдау және дамыту.

5 жаста

1. Үйлесімді сөйлеуді меңгерудегі сапалы секіріс: балалар суреттен әңгіме құрастыра алады, мәтінді қажетті уақыт пен логикалық ретпен қайталай алады.

2. Ішкі сөйлеу қалыптаса бастайды – қысқартылған, қысқартылған сөйлеу формасы, оның көмегімен алдағы іс-шараларды жоспарлау жүзеге асырылады.

3. Сөздік қоры едәуір байытылған, балалар қарым-қатынастың екінші дәрежелі сөздерін қолданады.

4. Күрделі сөйлемдерді құруда қателіктер болуы мүмкін.

5. Дыбыстың айтылуы толығымен қалыпқа келуі керек.

Егер жоқ болса, онда арнайы маманның, логопед-мұғалімнің көмегі қажет.

6. Сөзден дыбысты таңдау мүмкіндігі пайда болады, яғни.сөздерді дыбыстық талдау дағдылары қалыптасады.

 7. Балалар дауыстың көлемін ерікті түрде өзгерте алады, әртүрлі интонацияларды ойнай алады.

6 жаста сөйлеудің дыбыстық жағын қалыпқа келтіру керек.

Бірақ, тіпті жеткілікті дамыған сөйлеу аппараты, қалыптасқан миы, жақсы физикалық есту қабілеті бар, сөйлеу ортасы жоқ бала ешқашан сөйлемейді. Оның пайда болуы және болашақта сөйлеуі дұрыс дамуы үшін сізге дұрыс сөйлеу ортасы қажет. Алайда, бұл әлі жеткіліксіз. Баланың сөйлеуді қарым-қатынастың негізгі тәсілі ретінде пайдалану қажеттілігі болуы маңызды. Балаларыңызбен көбірек сөйлесіңіз, олармен барлық жерде сөйлесіңіз: серуендеуде, дүкенде, үйде, ас үйде. Балаларға оқиғалардың себеп-салдарлық байланыстарын және олардың реттілігін бақылауға көмектесіңіз. Тілдің барлық құралдарын толық қолдануға үйретіңіз.

Бұл үшін не қажет? Сізге осы бағытта біздің тығыз қарым-қатынасымыз қажет. Көптеген адамдар балабақшада балаға көмектесетін мамандар жұмыс істейді деп санайды. Мұғалімдер мен мамандардың міндеті-оның толық қалыптасуы мен қалыптасуына дейін балаларда сөйлеуді дамытуға көмектесу. Ал, ата-аналар ынтымақтастықтың осы бағытына белсенді қатысуларыңыз керек. Бірақ, егер сіз бұл жұмыстан бас тартсаңыз, бүкіл білім беру процесінің тұтастығы бұзылады.

Енді мен сізді сөйлеудің дыбыстық жағын түзету бойынша жұмыс кезеңдерімен таныстырамын.

Жұмыстың бірінші кезеңі-   басты  негіздерден бастаймыз. Бұл не? Бұзылған дыбыстарды қоюға кіріспес бұрын, баланың сөйлеу мүшелерін дайындау керек. Ол үшін белгілі бір жаттығулар бар. Олардың барлығы ойын түрінде өткізіледі, өйткені мектепке дейінгі жаста негізгі әрекет ойын болып табылады.

Нақты артикуляция үшін күшті, серпімді және қозғалмалы сөйлеу мүшелері қажет - тіл, ерін, таңдай. Артикуляция көптеген бұлшық еттердің жұмысымен байланысты, соның ішінде: шайнау, жұту, бет әлпеті. Дауыс түзілу процесі тыныс алу органдарының қатысуымен жүреді (көмей, трахея, бронхтар, өкпе, диафрагма, қабырға аралық бұлшықеттер). Осылайша, арнайы логопедиялық жаттығулар туралы айтатын болсақ, бет, ауыз қуысы, иық белдеуі, кеуде қуысының көптеген мүшелері мен бұлшық  еттерінің жаттығуларын есте ұстаған жөн.

Артикуляциялық жаттығулар сөйлеу дыбыстарының қалыптасуының негізі болып табылады-фонемалар және дыбысты айтудың бұзылуын түзету. Оған артикуляциялық аппарат мүшелерінің қозғалғыштығын жаттықтыруға арналған жаттығулар, еріннің, тілдің, жұмсақ таңдайдың белгілі бір позицияларын жаттықтыру, барлық дыбыстарды да, сол немесе басқа топтың әр дыбысын да дұрыс айту үшін қажет. Артикуляциялық  жаттығулардың мақсаты-дыбыстарды дұрыс айту үшін қажетті артикуляциялық аппарат мүшелерінің толыққанды қозғалыстары мен белгілі бір позицияларын әзірлеу.

Тыныс алу жаттығулары әдемі сөйлеуді қалыптастыруда өте маңызды. Дұрыс сөйлеуді дамыта отырып, балаларға дұрыс тыныс алуды үйрету керек-біздің сөйлеуіміздің энергетикалық негізі. Тыныс алу жаттығулары жалпы тыныс алу жаттығуларынан басталады. Олардың мақсаты-тыныс алу көлемін ұлғайту және оның  қалпын  келтіру. Тыныс алу дыбыстың айтылуына, артикуляциясы мен дамуына, дикцияның тазалығына, сөйлеудің қарқыны мен экспрессивтілігіне әсер етеді.

Бұл кезеңде логопед-мұғалімнің тапсырмасы бойынша режимдік сәттерде мұғалімдер бекітетін логопед-мұғалімнің жеке жұмысы жүргізіледі.

Келесі-дыбыстарды қою кезеңі. Әр балада бұл өз жолымен, бірізділікпен жүреді. Бұзылу түріне және белгілі бір дыбыстың бұзылу дәрежесіне байланысты. Кез-келген дыбыс әлі де өте  «нәзік». Бала жеткізілген дыбысты айтуды үйреніп, оны өте тұрақты емес қолданады, көбінесе тек логопедпен сабақтарда. Бұл дыбыстарды баланың сөйлеуіне енгізу, яғни оларды автоматтандыру қажет. Мұнда тек логопед-мұғалімнің баламен жеке жұмысы жүреді.

Үшінші кезең-дыбыстарды автоматтандыру-логопед-мұғалімнің, баланың және оның ата-анасының ынтымақтастығының нәтижесі. Бала оны ойланбастан айтқан кезде дыбыс автоматтандырылған болып саналады. Бұл процесс әр түрлі болуы мүмкін. Бұл кезеңде балалар бірдей дыбыстарды автоматтандыру принципі бойынша микро топтарға біріктіріліп жатыр.

Осы ынтымақтастық барысында дұрыс сөйлеу қалыптасады, зейін, есте сақтау, ойлау дамиды, сонымен қатар ата-аналар, балалар мен логопед мұғалімі арасында достық қарым-қатынас орнатылады. Дыбыстарды сәтті автоматтандырудың міндетті шарттарының бірі-логопед-мұғалімнің тапсырмасы бойынша үйде сөйлеу материалын бекіту. Әр баланың логопед-мұғаліммен сабаққа арналған жұмыс кітабы бар, ол сізбен өзара әрекеттесуге қызмет етеді, құрметті ересектер. Онда мен балам екеуміз сабақта жұмыс істейтін барлық материалдарды жазамын.

Бұл бұзылған сөйлеуді түзету, дұрыс дыбыстарды қалыптастыру және ең қиыны оларды сөйлеу әрекетіне енгізу үшін өте үлкен және қажырлы еңбек болып шығады. Өйткені қате айтылу қазірдің өзінде бекітілген. Баланың проблемасына жақын ересектердің немқұрайлылығы қатты ауырады.

Біздің баламен жұмысымыздың негізгі көмекшілері- шыдамдылық, ізгі ниет; дөрекі  сөйлеу, тітіркену, мазақ етуге жол берілмейді. Бала өзін жайлы сезінуі керек; жетістіктер аз болса да, мақтауға өкінбеңіз.

Сабақтың дұрыс уақытын таңдаңыз, оны сүйікті басқа сабақтан ажыратуға болмайды, демалыс күндері үй тапсырмасын орындауды ұмытпаңыз. Сабақ 10-нан 30 минутқа дейін созылады.баланың шаршауына байланысты.

Сауаттылықты меңгеру 6-7 жастағы балаға оның жалпы және сөйлеу дамуының жеткілікті деңгейіне байланысты қол жетімді.

Қалыпты дамыған сөйлеу қабілеті бар мектепке баратын балалар сөйлеудің дыбыстық құрамын талдауға және синтездеуге белгілі бір дайындыққа ие.

Фонематикалық дамымаған балалар дыбыстарды ажыратуда ғана емес, сөйлеудің дыбыстық құрамын талдауда да қиындықтарға тап болады, сауаттылықты әрең меңгереді. Оқуды үйренудің алғашқы кезеңінде қалыптаспаған айтылуы бар оқушылар бірігуді әрең меңгереді, содан кейін баяу және көптеген қателіктермен оқиды. Айтылымында кемшіліктері бар оқушылардың жазуы дұрыс сөйлейтін балалардың жазуынан күрт ерекшеленеді.

Айтылуында кемшіліктері бар балаларға сөздің дыбыстық құрамын талдау қиын. Бұл балаларға дауыссыз дыбыстан кейін дауысты дыбысты позициядан ажырату өте қиын. Бала тікелей буынның құрамына кіретін дауысты дыбысты қатты естімейді (па, ма...), тіпті оның ұзақ айтылуымен; бұл буындағы екінші дыбыс қандай деген сұраққа жауап бере алмайды.

Біздің өзара әрекеттесуіміздің нәтижесінде бала дұрыс сөйлеуді толық меңгереді. Бұл оның мектепте оқуға дайындалуына ықпал етеді.

Құрметті ересектер, балаға жақын адамдар, сіздің көмегіңізсіз бұл процесс ұзақ уақытқа созылуы мүмкін, өйткені мектеп жасына дейінгі балаларда жүйелі қайталау мен бекіту нәтижесінде дағды қалыптасады. Сәттілік тілеймін

Қосымша.

Логопед-мұғаліммен айналысатын балалардың ата-аналарына арналған жадынама,

«Үй тапсырмасы, сөйлеу бұзылыстарын жеңу құралы ретінде»

Балалардағы сөйлеу бұзылыстарын түзету бойынша сәтті жұмыста логопед-мұғалімнің баланың ата-анасымен, топтағы тәрбиешілермен, мектепке дейінгі білім беру мекемесінің басқа мамандарымен және баланың өзімен тығыз қарым-қатынасы қажет.

Ата-аналарды баланың сөйлеу кемістігін жеңу үшін түзету процесіне белсенді қатысуға тарту өте маңызды.

Баламен еркін қарым-қатынасты ұйымдастыратын ата-аналар (әңгімелер, бірге серуендеу, экскурсиялар, балаларға  көркем әдебиетін оқу, Балалармен телешоуларды көру және т. б.)

Ана-мектеп жасына дейінгі баланың өміріндегі ең маңызды адам. Оның осы қызмет түріне қатысуы баланың түзету сабақтарына деген ынтасын қалыптастыруда күшті ынталандыру болып табылады. Ата-аналардың тапсырмаларды орындауға қызығушылық танытуы өте маңызды, содан кейін баланың елеулі мотивациясы болады.

Логопедиялық үй тапсырмасы-мектеп жасына дейінгі баланың оқу іс-әрекетінің жеке нысаны, ол логопед-мұғалімнің тікелей басшылығынсыз және бақылауынсыз, бірақ оның тапсырмасы бойынша жүзеге асырылады.

Үй тапсырмасы үлкен тәрбиелік, тәрбиелік және түзету мәніне ие:

- олардың орындалуын дұрыс ұйымдастырған кезде мектеп жасына дейінгі   

   балалар жаңа білім мен дағдыларды дамытады;

- өзін-өзі ойлау дағдылары;

-  өзін-өзі басқара білу;

- өзінің жаңа міндеттеріне жауапкершілікпен қарау тәрбиеленеді;

- логопед-мұғалімнің сабақтарында өткен материал пысықталуда.

Айта кету керек, түзету логопедиялық жұмысының сәттілігі көбінесе балалардың ата-аналары үй тапсырмасын орындауға қаншалықты адал қарайтындығына байланысты. Балалар, ең алдымен, үлкендердің мысалдарымен тәрбиеленеді.

Балаңызға мектепте сәтті білім алу мүмкіндігін қамтамасыз ету үшін оның сөйлеу қиындықтарын жеңуге көмектесейік!

Құрметті ата-аналар, егер логопед-мұғалімнің кеңесі қажет болса, араласуға мүмкіндік табыңыз, жақындаңыз, ұялмаңыз

«Әріптерді қалай үйренуге болады»

-Әріптердің аттарын дыбыстардың атымен жаттау керек.

- Әріптерді саусақтарды  бүктеп үйренеміз.

-Әріптерді таяқшалардан, сіріңкелерден, бұтақтардан, конструктордан жасаңыз.

-Құм, ұн, жармаға  әріптерді құрастыру.

-Қамырдан, пластилиннен әріптер жасау.

-Әріптерді ауада, суда, әйнекте салу.

-У әрпі қандай?

-Әріптерді өз денесімен бейнелеу.

- «Сынған «әріптерді қосыңыз.

- Бір элементтен әр түрлі әріптер жасаңыз (мысалы: x, A, Y, M).

- Берілген әріпке суреттерді таңдаңыз.

-Үлкен әріптерді бояңыз.

- Әріптерді  нүктелі сызықпен сызыңыз.

- Жанасу кезінде көлемді әріптерді тану («Сиқырлы дорба» ойыны).

- Жіптен, шілтерден, сымнан, арқаннан әріптер жасаңыз.

Сөзді дыбыс  пен  буынға  талдау.

Сіз не деп атадыңыз? / сөз / - жолақпен белгілеңіз.

Сөзде қанша бөлік /буын / бар? (шапалақпен бөліңіз) - жолақты таяқшалармен бірдей бөліктерге бөліңіз.

1-ші буынды атаңыз (1-бөлім). Қанша дыбыс? Не? Біз нені белгілейміз? Квадраттар бойынша оқыңыз. 2-ші буынды атаңыз (және т. б.)

Өз сөзіңді оқы. Қанша буын? Қанша дыбыс? Қанша дауысты, дауыссыз дыбыстар?

Қолды жазуға дайындау

-Дәптерде  шет  сызықтары болуы керек.

-Тек түрлі-түсті қарындаштармен сурет салу.

-Жұмыс кезінде арқаны, қарындашты дұрыс ұстауды қадағалаңыз.

-Жарықтандыру жеткілікті болуы керек. Жарық сол жақта, ал егер бала сол қолымен сурет салса, оң жақта түсуі керек

Есту зейіні мен бақылауды дамыту.

Келесі ойындарды ұсынуға болады:

«Затты дыбыс арқылы біліңіз»

  1. 3-5 музыкалық ойыншықтарды алыңыз (сылдырмақ, флейта, барабан, аккордеон), баланы әрқайсысының дыбысымен таныстырыңыз. Балаңызға  жасырған музыкалық  ойыншықты  табуға   ұсыныңыз.

  2. Әр затты таяқпен ұрды. Шыны, табақша, картон қорап, пластикалық ойыншық .Дыбыстарды  танып, ажыратады.

«Бұл кім?»

Ересек адам жануарлардың немесе құстардың айқайына, жәндіктердің қимылдарына еліктейді. Бала кімге еліктейтінін болжайды.

«Сіз мұқият болдыңыз ба?»

Сіздің тапсырмаңыз бойынша бала сөйлеуде жақсы естілетін немесе дұрыс айтылатын дыбысты есте сақтайды. Содан кейін бұл дыбысты қамтитын және жоқ сөздер қатары айтылады. Мысалы: балық, қатерлі ісік, қабығы, басы, үстелі. Бала «Р» дыбысы бар сөзді естігенде қолын көтеруі керек. Бұл дыбыстың сөздегі орнын анықтау. Басында, ортасында, соңында.

 «Сурет ойыны» - бұл күрделі форма. Олардың ішінде балаға тек осы дыбысы бар тақырып бейнеленген заттарды таңдау ұсынылады.

 

 

 

 

Жаңартылған күні: 06.04.2019 09:54
Құрылған күні: 10.07.2023 10:28

Текст